Categorías: ActualidadMujer

‘Espai Ariadna’, una sortida del laberint per dones que pateixen violència i addiccions

Un any més ha arribat el 25 de novembre, Dia Mundial contra la violència vers les Dones. Ens agradaria dir que finalment ja vivim en un món que no tolera la violència, on la igualtat entre homes i dones és una realitat que es constata en cadascuna de les nostres accions… però no és així.

[Leer artículo completo en castellano]

Cal seguir contribuint a introduir una mica de racionalitat en aquesta irracionalitat que suposa agredir les dones pel fet de ser-ho. En l’última dècada han mort més de 700 dones a l’Estat Espanyol. En aquest intent de racionalitzar cal apropar-nos per igual a totes les dones, sense prejudicis, sense reproduir els estereotips de gènere que tant mal ens fan. Com són les dones que pateixen violència a mans de les seves parelles?

Són diverses; algunes −les que volem que protagonitzin aquest article d’avui− no responen al rol de gènere que la societat els atorga per ser dones (com moltes altres, d’altra banda). Han estat dones transgressores a ulls de gran part de la societat. Com se suposa que han de ser les dones que pateixen violència masclista per despertar l’empatia i la comprensió de qui entén el món en termes dicotòmics assignant a dones i homes uns compartiments estancs?

Amb l’ànim d’atendre i ser sensibles a la complexitat i a la suma de reptes que presenta la vida real, l’FSC ha obert aquest mes de novembre l’Espai Ariadna. Les persones no es poden disseccionar i per això hem creat aquest espai residencial on acompanyem les dones en el seu procés, en la recuperació d’una problemàtica complexa.

L’Espai Ariadna està dirigit a aquelles dones (i els seus fills/es) que han patit violència i alhora són addictes a drogues. Pretenem oferir-los un lloc segur on viure, un equip professional especialitzat en treballar amb aquesta complexitat i un temps per elles mateixes on no ser jutjades. Pretenem retornar-los les regnes de la seva vida. Esperem aprendre d’elles i amb elles, de com han sobreviscut i de com han decidit apostar per sortir-se’n tot i tenir-ho difícil. L’Espai Ariadna pretén obrir enlloc de tancar, incloure enlloc d’excloure, responsabilitzar enlloc de culpar.

Després de quasi 15 anys posant el nostre granet de sorra per combatre la violència contra les dones, des de la Fundació Salut i Comunitat volem visibilitzar tot el treball transversal que fem: la violència la podem trobar latent darrera de qualsevol problemàtica social. Aquesta és la nostra especialitat, la interacció de problemàtiques, allò que no es pot classificar ni podem posar-li una única etiqueta.

En aquest nou 25N us animem a tots i totes a renovar el compromís personal i professional de mirar a la violència en totes les seves formes i a ser flexibles per adaptar-nos a totes les necessitats socials que se’n deriven.

Gemma Altell. Subdirectora de l’Àrea de Gènere, Addiccions i Família

Entradas recientes

La Fundación Salud y Comunidad se une a la Red Española de Empresas Saludables

Nuestra entidad se ha incorporado a la Red Española de Empresas Saludables (REES) tras su…

2 días hace

“Conecta y Actúa”: más de 20 años fortaleciendo las competencias parentales y construyendo una nueva mirada sobre la prevención familiar

Desde 2003, “Conecta y Actúa” desarrolla una propuesta de prevención familiar dirigida a padres y…

2 días hace

El “Centro de Día Crisàlide” de FSC amplía su modelo terapéutico incorporando la dimensión corporal

Durante 2026, el “Centro de Día Crisàlide” de la Fundación Salud y Comunidad (FSC), ha…

3 días hace

Más allá de los números: balance y resultados del proyecto “En Plenas Facultades” de FSC (curso 2025–2026)

Hacer balance es la mejor oportunidad para reconocer lo conseguido y poner en valor todo…

3 días hace

La Fundación Salud y Comunidad impulsa nuevas oportunidades de inserción laboral con el Programa MAIS en L’Hospitalet de Llobregat

El Servicio de Inserción Sociolaboral de la Fundación Salud y Comunidad (FSC) participa en el…

3 días hace

La Red Género, Drogas y Adicciones cierra el curso 2025-2026 reforzando su trabajo en red y su impacto en sensibilización

Entre las iniciativas más relevantes, destaca la celebración de la IX Jornada anual, celebrada en…

2 meses hace